Thursday 24 April 2014

How to Create a Blog

Bagaimana nak buat blog. Senang saja. Hari ini aku akan berkongsi cara bagaimana nak buat blog. Blog amat popular sekarang ini apa lagi untuk kegunaan sendiri, perniagaan mahupun perkongsian ilmu. Kerana ia adalah antara alat perantaraan yang paling senang dicapai oleh semua orang di internet.

Untuk lebih faham, aku akan ajar satu persatu. Langkah demi langkah. Ini adalah tutorial asas bagaimana memulakan blog baru dengan menggunakan platform terkenal seperti Blogger, aka Blogspot. Ingat Blogspot adalah Blogger.

Langkah Pertama

Berikut merupakan tutorial untuk layout Blogger yang baru - 2012 memandangkan blogger sudah menukar layoutnya, dan tiada lagi layout yang macam dulu. Ingat jika nak buat blogspot jangan pergi ke Blogspot.com, ramai juga yang masih baru dalam dunia blog pergi ke situ, sebenarnya Blogspot adalah Blogger jadi, Pergi ke >
 http://www.blogger.com 

Nampak butang warna oren sebelah kiri dalam gambar tu? Dia ada tulis 'Get Started'. Nanti klik pada butang oren tersebut.

Langkah Kedua

Korang kena wujudkan akaun google.


Lepas dah isi semua maklumat berkaitan dalam kotak-kotak kosong tersebut, sila klik butang warna oren yang ada perkataan 'Continue' tu.

Langkah Ketiga

Tahniah!! Sekarang korang dah ada akaun blog. Langkah yang seterusnya adalah bagaimana cara nak post ke dalam blog korang tu.


Klik butang warna kelabu yang ada perkataan 'New Blog'. Disebabkan ini adalah post korang yang pertama kali di dalam dunia blogger, jadi kita akan mulakan proses mengepost ke dalam blog baru korang tu.

Langkah Keempat

Selepas dah klik butang 'New Blog' akan muncul macam dalam gambar di bawah ini. 


Selepas dah isi nama blog dan alamat web untuk blog baru korang tu, sila klik butang warna oren di bawah (macam yang dalam gambar tu) yang ada tulis 'Create Blog!'.

Langkah Kelima









 Langkah Keenam

 
Selesai!

#Adakah maklumat di atas dapat membantu korang?

No comments:

Post a Comment